Jak przenieść konto bankowe? – krok po kroku

w-ktorym-banku-paleta

Chcesz zmienić konto osobiste, ale obawiasz się trudności i straty czasu z tym związanej? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – najczęściej to nowy bank weźmie na siebie większość formalności – poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku.

Konto osobiste to najczęściej centrum zarządzania Twoimi finansami. Wpływa na nie wynagrodzenie, zwroty pieniędzy z lokat, ewentualne zwroty podatków. Możliwe, że masz też ustalone zlecenia stałe lub polecenia zapłaty. Często też numer konta albo numer karty do konta jest podany w różnych platformach zakupowych. Jak zmienić konto, aby się w tym nie zgubić?

Na szczęście banki, zgodnie z rekomendację Związku Banków Polskich mają przygotowaną procedurą pomocy klientom w przeniesieniu konta do innego banku. W ramach tej procedury „nowy” bank pomoże Ci w przeniesieniu usług płatniczych (zlecenia stałe i polecenia zapłaty), salda rachunku oraz zamknie dotychczasowy rachunek.

Oczywiście zawsze możesz też dokonać zmiany konta samodzielnie – wystarczy po prostu założyć nowe konto i od nowa ustanowić wszystkie usługi płatnicze, a następnie zamknąć swoje dotychczasowe konto. Co więcej, jeśli na swoim dotychczasowym koncie nie ponosisz opłat za prowadzenie konta i posiadanie karty, tak naprawdę nie musisz go nawet zamykać. Możesz ustanowić stałe zlecenie na kwotę równą Twoim stałym wpływom wykonywane co miesiąc kilka dni po wpływie. Nie ryzykujesz wtedy, że zapomnisz o zgłoszeniu zmiany numeru w jakimś urzędzie, albo np. znajomy oddając Ci jakieś pieniądze z przyzwyczajenia wyśle na nieistniejące konto.

Jak przenieść konto z pomocą „nowego” banku?

Krok 1 – wybierz nowe konto osobiste

Pierwszym krokiem do zmiany konta osobistego musi być oczywiście wybór nowego. Jest to o tyle istotne, że nowy bank załatwi za Ciebie część formalności. Jeśli jeszcze nie wiesz, w którym banku chcesz założyć nowe konto – zapraszamy do podsumowania naszego rankingu lub pełnego rankingu.

Jeśli już wiesz, w którym banku chcesz mieć konto – po prostu je załóż.

Krok 2 – Wypełnij wniosek i udziel pełnomocnictwa „nowemu” bankowi

W swoim nowym banku powinieneś/aś dostać (lub znaleźć w serwisie internetowym) do wypełnienia wniosek o przeniesienie konta i wzór pełnomocnictwa dla nowego banku. Wypełniając wniosek musisz podać jakie usługi chcesz przenieść do nowego banku.

Pamiętaj, że Twoje dane i podpis na wniosku i pełnomocnictwie muszą być zgodne z tymi podanymi w dotychczasowym banku. W innym przypadku, może on odmówić zamknięcia konta.

Krok 3 – Co zrobi bank?

„Nowy” bank w ciągu 7-14 dni wykona czynności zlecone we wniosku:

  • przeniesie usługi płatnicze (polecenia zapłaty i zlecenia stałe) oraz saldo rachunku;
  • poinformuje strony trzecie (np. pracodawcę, ZUS, Urząd Skarbowy) o ile wyrazisz takie życzenie we wniosku;
  • zamknie Twoje dotychczasowe konto, o ile wyrazisz takie życzenie we wniosku;

Krok 4 – Co Ty musisz zrobić?

Bank zrobi za Ciebie większość czynności, ale ze swojej strony musisz:

  • poinformować o zmianie numeru konta pracodawcę, ZUS i Urząd Skarbowy(druk NIP-3), o ile nie wyraziłeś/aś takiego życzenia we wniosku;
  • zmienić numer konta i karty wszędzie tam, gdzie podany jest poprzedni – np. jeśli korzystasz z agregatorów płatności online, serwisów aukcyjnych, płatności kartą w aplikacjach mobilnych;
  • upewnić się, że konto zostało poprawnie zamknięte („nowy” bank powinien powiadomić Cię o wszelkich trudnościach, ale lepiej sprawdzić, czy np. konto nie zostało zamknięte ze względu na brak środków na opłatę za zamknięcie konta);

Uwaga! – kilka ważnych dodatkowych informacji

  • Procedura przenoszenia konta z pomocą nowego banku dotyczy tylko zwykłych rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Nie obejmuje kont oszczędnościowych.
  • Przeniesienie konta nie oznacza przeniesienia numeru konta. W nowym banku będziesz miał/a nowy numer rachunku.
  • Jeśli Twój dotychczasowy rachunek jest wskazany jako konto do obsługi kredytu, jego zmiana może wymagać zawarcia aneksu do umowy kredytu. Zazwyczaj wiąże się to z niemałą opłatą. Lepiej wtedy nie zamykać konta, tylko je „uśpić” – ustawić stałe zlecenie na inne konto na kwotę w wysokości stałego wpływu pomniejszonego o ratę kredytu (z buforem na zmianę wysokości raty). Rata będzie wtedy bez problemu pobierana, a efektywnie korzystać będziesz głównie z nowego konta.
  • Zamknięcie konta może się wiązać z opłatami, szczególnie jeśli zostało ono założone w ramach promocji lub masz je krócej niż 12 miesięcy.
  • Zazwyczaj zamknięcie konta wymaga też upływu okresu wypowiedzenia, najczęściej 1-3 miesiące. Zostaną wtedy pobrane opłaty za prowadzenie konta i wydaną kartę (jeśli są).
  • Limit odnawialny w koncie nie zostanie przeniesiony. Musisz o niego zawnioskować w nowym banku, przy zakładaniu nowego konta.

Aby dowiedzieć więcej o procedurze przeniesienia konta możesz zapoznać się z broszurą informacyjną Związku Banków Polskich:

Jeśli chcesz założyć konto osobiste, kliknij poniżej żeby zobaczyć najnowszy ranking kont osobistych lub dowiedzieć się więcej.