Jak zamknąć konto osobiste?

jak zamknąć konto

Banki oferując różnego rodzaju promocje często kuszą nas do założenia konta. Oczywiście, jeśli promocja jest dobra i można na niej trochę zarobić (przykłady w rankingu kont z moneyback) warto takie konto założyć nawet na kilka miesięcy. Czasami też, z wielu różnych powodów możesz chcieć zmienić bank, w którym masz konto – np. widzisz bardziej atrakcyjne oferty, lub musisz założyć konto w banku, w którym bierzesz kredyt. W tym wpisie przyjrzymy się jak zamknąć konto. Ale najpierw…

Dlaczego i kiedy warto zamknąć konto?

Przede wszystkim warto zamknąć konto, jeśli z niego nie korzystasz lub korzystasz bardzo rzadko. Takie konto jest po prostu już niepotrzebne. Nie ma powodu, żeby w dalszym ciągu je utrzymywać. Dlaczego?

Po pierwsze, większość kont osobistych jest darmowa, ale tylko jeśli z nich w miarę aktywnie korzystasz. Jeśli przeniesiesz centrum swojej aktywności na inne konto (np. przelew wynagrodzenia, podstawowa karta płatnicza), może się okazać, że za utrzymywanie konta, z którego nie korzystasz są pobierane opłaty. Nawet jeśli akurat rzeczywiście takie konto jest darmowe, to niestety może się to zmienić. Banki czasami zmieniają tabele opłat i prowizji. Najczęściej dzieje się to po okresie promocyjnym, lub okresie w którym starają się pozyskać jak najwięcej klientów. Niestety, zwłaszcza jeśli nie korzystasz z takiego konta często, zmiany te łatwo przegapić.

Po drugie, jeśli mniej lub bardziej aktywnie korzystasz z różnych promocji bankowych, z pewnością wiesz, że są one skierowane prawie zawsze do tzw. „nowych klientów”. W każdej promocji jest inaczej określona definicja nowego klienta. Najczęściej jednak jest to brak konta (lub innej usługi) w danym banku przez kilka-kilkanaście miesięcy poprzedzających skorzystanie z promocji. Dlatego, jeśli nie korzystasz z konta, warto je jak najszybciej zamknąć. Tym samym otworzysz sobie drogę do skorzystania z promocji w przyszłości.

 O czym pamiętać przed zamknięciem konta?

Jeśli w miarę krótko korzystałeś/aś z konta, które chcesz zamknąć, pewnie szybko przejdziesz checklistę poniżej. Jeśli jednak, przez jakiś czas było to Twoje centrum zarządzania finansami domowymi, zastanów się dobrze nad niektórymi punktami.

  1. Gdzie podawałeś/aś numer konta?

Jeśli miałeś/aś konto w danym banku przez dłuższy czas, z pewnością podawałeś/aś jego numer w wielu miejscach. Jeśli zamykasz konto, zastanów się przez chwilę gdzie dokładnie. O ile trudno zapomnieć jaki numer jest podany u pracodawcy, to warto sobie przypomnieć np.:

  • jaki numer jest podany w Urzędzie Skarbowym,
  • może znajomi/rodzina czasami przelewają jakieś środki na to zamykane konto?

Po zamknięciu konta, koniecznie zaktualizuj swój numer bankowy w US i pamiętaj o podaniu nowego rodzinie/znajomym jeśli np. chcieliby Ci oddać jakieś pieniądze 🙂 Jeśli zapomnisz, nic wielkiego się nie stanie – Twój stary numer nie będzie przydzielony nowemu klientowi i przelew zostanie automatycznie zwrócony. Dla uniknięcia zamieszania warto jednak tego dopilnować.

  1. Czy konto jest potrzebne do korzystania z innego produktu bankowego?

Coraz częściej, żeby otworzyć lokatę lub konto osobiste lub oszczędnościowe w innym banku niż nasz podstawowy wykonujemy przelew weryfikacyjny z istniejącego już konta. Jest to jednocześnie związane z tym, że np. zwrot z lokaty lub konta oszczędnościowego może zostać dokonany tylko na rachunek, który był wykorzystany na potrzeby potwierdzenia tożsamości. Jeśli zamkniesz taki rachunek zbyt wcześnie, możemy zapewnić sobie kilka godzin wyjaśniania z bankami i szukania swoich oszczędności.

Oczywiście, jeśli konto służy do obsługi kredytu, przed jego zamknięciem konieczna może być zmiana umowy kredytowej. Koszt takiego aneksu zazwyczaj nie jest mały, więc raczej nie warto zamykać takiego konta.

  1. Jakie będą koszty?

Przed zamknięciem konta, zwłaszcza jeśli było założone w ramach jakiejś promocji, koniecznie sprawdź w jej regulaminie, czy jest obowiązek utrzymywania konta przez jakiś okres. Mogą także być postanowienia mówiące o dodatkowych opłatach lub obowiązku zwrotu korzyści uzyskanych w ramach promocji. Banki w regulaminach promocji, zazwyczaj zamieszczają takie ograniczenia. W końcu zależy im na pozyskaniu klienta na dłużej niż tylko okres promocyjny. Jeśli są takie koszty – może warto poczekać z zamknięciem tego konta?

Zamknięcie zwykłego, niepromocyjnego konta też może się wiązać z opłatami (na szczęście coraz rzadziej), zazwyczaj są one jednak niewielkie lub dotyczą tylko klientów, którzy bardzo krótko mieli takie konto.

W ramach ograniczania kosztów warto zwrócić uwagę na jeszcze jedna kwestię. Jeśli będziesz zamykać konto w oddziale (co naszym zdaniem jest wbrew pozorom często najprostszym rozwiązaniem) ostatni przelew z konta pozostających tam jeszcze środków może zostać obciążony opłatą za przelew w oddziale. Unikniesz go jeśli wcześniej zlecisz przelew online. Zostaw tylko środki na pokrycie opłat za zamknięcie konta, jeśli takie są.

  1. Historia konta

Jeśli z konta, które chcesz zamknąć dokonywałeś w miarę istotnych przelewów, warto sobie zachować w jakiś sposób historię tego konta. Najlepiej jeśli system bankowości elektronicznej pozwala na wygenerowanie pdfa z historią transakcji. Jeśli jednak nie – może warto zrobić print screena? Tak samo koniecznie ściągnij na dysk lub wydrukuj sobie potwierdzenia przelewów za media, czynsz, podatki, darowizn itd. Na wypadek konieczności udowodnienia w przyszłości, że przelew został wykonany, warto mieć możliwość sięgnięcia do takich dokumentów.

Jak zamknąć konto?

Dokładny wytyczne jak zamknąć konto można znaleźć w regulaminie prowadzenia kont w banku lub ewentualnie umowie podpisywanej przy jego założeniu. Zasadniczo, banki zawsze udostępniają dwa podstawowe sposoby – osobiście w oddziale lub korespondencyjnie. Niektóre banki dają także możliwość zamknięcia konta w systemie internetowym lub przez infolinię.

Przede wszystkim, jeśli zamykasz konto, ponieważ chcesz otworzyć nowe – sprawdź procedurę przeniesienia konta – opisaną tutaj.

Naszym zdaniem najlepszym, oczywiście poza zamknięciem konta online, bo najpewniejszym i niezawodnym sposobem jest wizyta w oddziale. Owszem wymaga to trochę czasu i fatygi, ale nie oszukujmy się, wysłanie listu też zazwyczaj wymaga wizyty na poczcie, a pozostanie i tak np. kwestia zastrzeżenia/oddania karty lub kwestia podpisu. Podpis musi być zazwyczaj zgodny z tym w karcie wzoru podpisu, a ten oczywiście można złożyć tylko w oddziale. Czasami ten problem jest rozwiązany przez akceptację przez bank podpisu zgodnego z tym na dowodzie osobistym, którego skan posłużył do weryfikacji tożsamości na etapie zakładania konta. Zamykając konto, warto oczywiście wycofać zgody marketingowe, trzeba będzie też oczywiście przelać wszystkie środki i zwrócić karty.

Po zamknięciu konta, a ściślej po złożeniu oświadczenia woli o rozwiązaniu umowy o konto – zazwyczaj musi upłynąć jeszcze okres wypowiedzenia, zwłaszcza jeśli wybrałeś metodę korespondencyjną, warto po jakimś czasie upewnić się, że konto zostało faktycznie zamknięte.

Jeśli chcesz założyć konto osobiste, kliknij poniżej żeby zobaczyć najnowszy ranking kont osobistych lub dowiedzieć się więcej.